HAMSTRINGY

19. októbra 2018
Kategória: #sport
Autor: Mgr. Boris Žbirka, PhD.

Hamstringy, alebo zadný stehenný sval považujeme za jeden z najdôležitejších, ak nie najdôležitejší sval pre pohyb. Hamstringy majú dvojitú funkciu a to flexiu (ohyb) kolenného kĺbu a extenziu (vystretie) v bedrovom kĺbe, číže sa využívajú pri akomkoľvek pohybe – chôdza, beh, výskok, zoskok, bicykel, vstávanie, sadanie… Je to jeden z najpodceňovanejších svalov na tréning a pritom pri pohybe je jeden z najdôležitejších. Drvivá väčšina bolestí v krížoch je spôsobená nesprávnou funkciou a silou v hamstringoch.

Hamstringy tvoria tri svaly: Biceps femoris (má dve hlavy, dlhú a krátku a nachádza sa na vonkajšej strane kolena) a Semimembranosus (pološľachovitý) a Semitendinosus (poloblanitý) sa nachádzajú na vnútornej strane.

Veľmi dôležitý je silový pomer medzi vonkajšou a vnútornou stranou. Biceps je predispozične dominantný a nesprávnym používaním a trénovaním tu dominanciu vieme veľmi výrazne zväčšiť a tým zvýšime riziko zranenia kolena. Vidíme to hlavne u bežcov pri behu, keď sa na nich pozeráme zozadu tak pri zakopávaní vytáčajú päty do vonka. Treba uvoľniť tak veľmi preťažovaný biceps femoris, hlavne jeho krátku hlavu od dlhej a zaktivovať a naposilňovať semimembranosus a semitendinosus.

Okrem silového pomeru vonkajších a vnútorných hamstringov je veľmi dôležitý aj pomer medzi quadricepsom a hamstringami, kde vo väčšine prípadov sú ľudia quadriceps dominantní. Samozrejme aj tu platí, že by mali byť v nejakom pomere. Cvičenia na hamstringy, ako flexory kolena a aj ako extenzory bedra musíme pridať do každého tréningového cyklu, musíme ich ale vedieť rozlíšiť keďže sa inak trénujú. Flexory reagujú lepšie na menší počet opakovaní a vyššiu intenzitu a extenzory na väčší počet opakovaní a nižšiu intenzitu. Veľmi dôležitá je poloha členka a špičiek, lebo tá nám určuje, ktorú časť hamstringu zaťažíme a či ho odizolujeme.
Každý športovec, profesionálny alebo rekreačný, keď zaradí tréning hamstringov do programu, pocíti benefity v podobe menšej bolesti v kolenách, krížoch a zvýši sa mu výkon. Rovnako to funguje aj na bežnú populáciu, v ktorej momentálne zúri epidémia rovnakých symptómov.

Páči sa Vám článok?

Profesionálne prostredie
Unikátne metódy
Klientská zóna
9 rokov na trhu
Osobný prístup

Kontaktujte nás

+421 917 219 436
  • Slovak Strength Institute s.r.o.
  • Vyšehradská 10
  • 851 06 Bratislava
  • Zobraziť na mape
PO 06:00 - 22:00
UT 06:00 - 21:00
ST 06:00 - 22:00
ŠT 06:00 - 21:00
PI 06:00 - 21:00
SO 09:00 - 14:00
NE 09:00 - 14:00
Dohodnite si bezplatnú úvodnú konzultáciu