Filozofia KAIZEN

19. novembra 2018
Kategória: #sport
Autor: Ondrej Pavlák

V japončine slovo kaizen znamená kontinuálne, nikdy nekončiace zlepšovanie. Tento prístup sa používa vo všetkých oblastiach života Japoncov, či už ide o vzťahy, učenie sa, bojové umenia alebo podnikanie. Hlavnou myšlienkou je, že Japonci hľadajú stále postupné zlepšovanie. Japonci veria, že aj keď veľmi malé vylepšovanie robené na každodennej báze zabezpečí v dlhodobom hľadisku progres, v ktorý by sme na začiatku vôbec neverili.

Na pozadí tejto filozofie Japonci dokázali z krajiny zničenej druhou svetovou vojnou vybudovať jednu z najrýchlejšie sa rozvíjajúcich ekonomík sveta. Firmy ako Toyota dokázali vybudovať konštantným zlepšovaním najdokonalejšie postupy, od ktorých sa chodí učiť celý svet.

Prečo to vlastne spomínam? S touto filozofiou som sa prvýkrát stretol na kurze Charlesa Poliquina pred deviatimi rokmi a odvtedy je neoddeliteľnou súčasťou našej každodennej práce. Uvedomil som si, že toto je presne ten najzákladnejší princíp tréningu. Veď každý stimul by mal telo vždy posunúť o krôčik dopredu, či uz je to rozsah, sila alebo technika. Stále mám pred očami množstvo frustrovaných ľudí, ktorí týždeň čo týždeň robia dookola ten istý tréning s tou istou záťažou bez známky pokroku a sú prekvapení, že stagnujú a neposúvajú sa k lepším výsledkom.

V praxi tento sposob znamená, že by sme mali byť každým tréningom silnejší, teda schopní zdvíhať viac hmotnosti alebo zvládnuť viac sérií. Takou typickou ukážkou môže byť bežný progres u našich klientov, ktorý zaznamenávame:

 

Priťahovanie kladky v sede / BiUNI fatgrip úchop

Tréning 1 – 20kg/21kg

Trening 2 – 21kg/21.6kg/22kg

Tréning 3 – 22kg/22.6kg/23.1kg

Tréning 4 – 23.1kg/23.7kg/24.3kg/24.3kg

Tréning 5 – 24.3kg/24.55kg/24.9kg/25kg

Tréning 6 – 25kg/25.25kg/25.6kg/25.6kg

 

Pokiaľ ide o komplexnejšie cvičenia, nie je problém pridať 1kg na tréning, keď dvíhame 80 kg na drepe, ale pokial ide o malé svalové skupiny (povedzme upažovanie s jednoručkami v sede) rozdiel 1kg môže znamenať 30% alebo až 50% z predchádzajúcej hmôtnosti, čo by v praxi pri drepe s 80 kg znamenalo zvýšenie o 40kg a v rámci tých istých opakovaní by sme mali zvládnuť 120kg, to je prosto nemožné. Pre takýto prípad používame malé magnetické závažia o hmotnosti od 250g po 1100g, ktoré jednoducho pripneme na jednoručky alebo kladku a klient namiesto skoku z 2 kg na 3 kg, zvýši hmotnosť na 2.25kg, pri ktorom sme schopní udržať progres a techniku pri danom počte opakovaní.

Predstavte si, že každým týždňom sa vieme zlepšiť o 250g na opakovanie. V jednom roku to bude znamenať zlepšenie o 13kg. To už je signifikantné, nemyslíte?

 

Páči sa Vám článok?

Profesionálne prostredie
Unikátne metódy
Klientská zóna
9 rokov na trhu
Osobný prístup

Kontaktujte nás

+421 917 219 436
  • Slovak Strength Institute s.r.o.
  • Vyšehradská 10
  • 851 06 Bratislava
  • Zobraziť na mape
PO 06:00 - 22:00
UT 06:00 - 21:00
ST 06:00 - 22:00
ŠT 06:00 - 21:00
PI 06:00 - 21:00
SO 09:00 - 14:00
NE 09:00 - 14:00
Dohodnite si bezplatnú úvodnú konzultáciu