Cirkadiemský rytmus

7. januára 2019
Kategória: #všetky
Autor: Ondrej Pavlák

CIRKADIEMSKÝ RYTMUS

Nedávno som v aute počúval reláciu Spektrum, kde moderátor tlmočil výsledky výskumu vedcov z Ameriky. Skúmali vplyv našich vnútorných biologických rytmov na rýchlosť nášho metabolizmu. Zavreli na 30 dní probantov v laboratórnych podmienkach bez informácie o čase a bez okien a menili im denný rytmus. Výsledky ukázali, že čím viac sa zhodoval denný rytmus probantov s ich biologickým rytmom, tým rýchlejší metabolizmus mali. Tento výsledok sa zhoduje s našimi výsledkami u klientov. Čím viac vieme napraviť denný rytmus a prispôsobiť aktivity tak, aby sedeli s našim vnútorným nastavením, tým lepšie, rýchlejšie a dlhodobo udržateľnejšie výsledky máme.

O čo vlastne ide? Cirkadiem znamená v preklade “približne jeden deň”. Je to prirodzený denný rytmus našich hormonálnych systémov viazaný na striedanie svetla a tmy v rámci dňa.

Keď sa ráno zobudíme, do tela sa vyplavuje kortizol a zvyšuje sa krvný tlak, aby sa telo nabudilo. Vystavenie sa svetlu zastaví tvorbu melatonínu (hormónu navodzujúceho spánok) a resetuje telo pre fázu kedy sme hore. Okolo deviatej vrcholí vyplavovanie testosterónu.

Počas prostrednej časti dňa sa postupne zvyšuje teplota tela a naše rýchlosti reakcií a fyzické schopnosti dosahujú vrchol medzi 14:30 až 18:00. Naše pohybové schopnosti, sila a výkon dosahujú v tomto čase svoje maximá a šanca zranenia sa je najmenšia. Syntéza proteínov vrcholí okolo 17:00, takže ak je naším cieľom svalová hmota alebo regenerácia, je dobré končiť tréning plus mínus v tomto čase.

Ako sa blíži západ slnka, vrcholí naša telesná teplota a telo zvyšuje vyplavovanie hormónu leptín, čo potláča náš pocit hladu a signalizuje mozgu páliť tuk počas spánku. Leptín taktiež stimuluje štítnu žľazu a spúšťa zmeny v mitochondriách pre produkciu tepla počas spánku.

Melatonín sa začína vyplavovať okolo 21:00. Postupne upokojuje  myseľ a pripravuje naše telo a mozog na regeneráciu počas spánku. Ako náhle zaspíme, nastane vyplavovanie prolaktínu a rastového hormónu, telo prepne na tukový metabolizmus a začnú protizápalové procesy v tele pre regeneráciu.

Je to ako s motorom v aute, vyladiť ho znamená efektívne využiť jeho celý potenciál. Podobne je to aj s telom. V prípade, že pociťujeme pokles energie, priberáme, nemáme chuť ráno vstať z postele a večer nemôžeme zaspať, je len odrazom nezladených biorytmov v našom tele. Čím viac ich zladíme, tým efektívnejšie budeme fungovať vo vnútri a ľahšie dosiahneme výsledky navonok.

Cirkadiemský rytmus ovplyvňujeme naším životným štýlom. Ako spíme, koľko tekutín pijeme, čo a kedy jeme, koľko a akej pohybovej aktivity máme a či je to všetko pravidelné. Toto všetko a ešte mnoho dalších aspektov  vplýva na naše biorytmy. Pokiaľ ich vyladíme, energia a kompozičné výsledky na seba nenechajú dlho čakať.

Páči sa Vám článok?

Profesionálne prostredie
Unikátne metódy
Klientská zóna
9 rokov na trhu
Osobný prístup

Kontaktujte nás

+421 917 219 436
  • Slovak Strength Institute s.r.o.
  • Vyšehradská 10
  • 851 06 Bratislava
  • Zobraziť na mape
PO 06:00 - 22:00
UT 06:00 - 21:00
ST 06:00 - 22:00
ŠT 06:00 - 21:00
PI 06:00 - 21:00
SO 09:00 - 14:00
NE 09:00 - 14:00
Dohodnite si bezplatnú úvodnú konzultáciu